ماهان تیموری

هدف ما این است که کسب و کار شما را بهبود بخشیم و شما را به یک ماشین پولساز تبدیل کنیم

ماهان تیموری

هدف ما این است که کسب و کار شما را بهبود بخشیم و شما را به یک ماشین پولساز تبدیل کنیم

برای اینکه مثل عقاب اوج بگیرید روی اهداف تمرکز کنید

 

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع هدف آشنا کنیم. اگر به دنبال علاقه و موضوعی می گردید لیست انواع هدف به شما کمک می کند هدف در زندگی خود را تعیین کنید. اگر ندانید علاقه ی شما چیست و به کاری مشغول شوید که انگیزه ای برای انجام آن ندارید بزودی دلزده می شوید.تعیین هدف در زندگی بسیار مهم است و بدون این مهم شما شانس کمی برای رسیدن به موفقیت دارید. کارهایی که شما به صورت روزانه انجام میدهید برخواسته از اهداف شما در زندگی است. در واقع قسمت قابل توجهی از کار هایی که شما در طول روز انجام میدهید همان ادامه مسیری است که از قبل تعیین کرده اید. برای آنکه اهداف مناسب برای موفقیت در زندگی خود را انتخاب کنید در گام اول باید انواع اهداف را بشناسید.


آشنایی با انواع هدف


انواع هدف

اولین مرحله در برنامه ریزی برای زندگی و تعیین هدف در زندگی، بررسی چیزهایی است که می‌خواهید در طول زندگی به آن‌ها دست یابید، با این کار دیدی کلی از تمام جنبه‌های زندگی‌ خود پیدا می‌کنید.


انواع هدف



اهداف در یکی از ۶ دسته ی اصلی زیر قرار می گیرند:

۱-اهداف رشد و بهبود فردی

۲-اهداف معنوی و اخلاقی

۳-اهداف جسمی و سلامتی

۴-اهداف خانوادگی

۵-اهداف مالی و اقتصادی

۶-اهداف شادی و لذت

برای حفظ تعادل در تمام بخش‌های زندگی، با توجه به فهرست آشنایی با انواع هدف به جنبه‌های زیر در تعیین اهداف توجه کنید:


شغل :



در شغل خود به چه جایگاهی می‌خواهید برسید؟ کمتر کسی است که به این هدف فکر نکند. وضعیت شما در شغلتان میتواند بر بسیاری از جوانب زندگیتان اثر بگذارد. آیا به فکر پیشرفت در جایگاه شغلی خود هستید؟ به احتمال زیاد رسیدن به اهدافتان در زمینه شغلی بسیار مهم خواهد بود پس بهتر است اهداف مناسبی را در این زمینه برای خود انتخاب کنید.

انواع هدف اولویت بندی

مسائل مالی :


چقدر درآمد می‌خواهید داشته باشید؟ آیا برای پولدار شدن برنامه ای دارید؟ آیا می خواهید کسب و کار راه اندازی کنید؟ تا زمانی که اهداف مالی خود را تعیین و انتخاب نکنید نمیتوانید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید. پولدار شدن و درآمد بیشتر هدف بسیاری از انسان ها در زندگی است. مسائل مالی میتواند بساری از مسائل دیگر در زندگی شما  را تحت تاثیر قرار دهد و یکی از فاکتورهای موفقیت در زندگی رسیدن به اهداف مالی است.


تحصیلات :


مدرک تحصیلی خاصی وجود دارد که بخواهید کسب کنید؟ به چه اطلاعات و مهارت‌هایی برای دستیابی به اهدافتان نیاز دارید؟ آیا رشته مورد علاقه خود را شناخته اید؟ به نظرتان با رسیدن به اهداف تحصیلی احساس خوشبختی میکنید؟ با تعیین اهداف تحصیلی شما خواهید فهمید که چه مراحلی را باید در این زمینه طی کنید تا به مدرک دلخواه خود  و یا جایگاه علمی که دوست دارید برسید.


خانواده :

می‌خواهید فرزند داشته باشید؟ اگر جواب مثبت است، چطور می‌توانید والدین خوبی باشید؟ روابط شما با اعضای خانواده چطور است؟ در مورد زندگی خانوادگی خود چه اهدافی دارید؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید که دوست دارید در آینده وضعیت خانوادگی شما به چه صورتی باشد؟ رسیدن به اهدافی که برای خانواده خود در نظرگرفته اید میتواند تا حد زیادی در احساس خوشبختی و موفقیت شما نقش داشته باشد.


هنر:


آیا هدف هنری دارید؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید که نقاشی کردن یا نواختن یک ساز را یاد بگیرید؟ اهداف هنری به نظر شما در حدی مهم هستند که برای انها وقت، انرژی و هزینه کنید؟ اگر به اهداف هنری فکر میکنید به نظرتان چه زمانی وقت آن رسیده که شروع به فعالیت در این مینه کنید؟


نگرش :


آیا نگرش خاصی دارید که مانع پیشرفت شما است؟ آیا رفتار آزاردهنده‌ای دارید؟ ( اگر چنین است برای تغییر آن هدف تعیین کنید.). اگر چنین نگرشهایی در شما وجود دارد چه برنامه ای برای از بین ردن آنها دارید؟ احساس ترس از شکست در شما به اندازه ای است که مانع تلاش برای رسیدن به اهدافتان میشود؟ در این صورت از بین بردن چنین نگرشی میتواند یک هدف مهم برای شما باشد که زمینه ساز رسیدن شما به سایر اهدافتان میشود.


معنویت :


برای نزدیک شدن به هدف نهایی آفرینش چه برنامه ای دارید؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید که اهداف معنوی چه نقشی در زندگی شما دارند؟ اهدافی که مستقیماً بر روی آرامش روحی شما تاثیر میگذراند؟ اهداف معنوی شما به چه صورتی است؟ اهدافی از این جنس چه اولویتی در بین اهداف شما دارند؟


بدن :


آیا برای ورزش کردن یا داشتن سلامتی در پیری، برنامه‌ای دارید؟ چطور می‌خواهید به این هدف برسید؟ سلامت جسمی و شادابی بدنتان چقدر برای شما اهمیت دارید؟ اهداف ورزشی شما به چه صورتی است؟ آیا به ورزش تنها به عنوان عاملی برای سلامتی نگاه میکنید و یا اهداف بزرگتری در این زمینه در ذهن خود دارید؟


لذت :


آیا می‌خواهید در زندگی لذت ببرید؟ (باید در زندگی زمانی را به خود و لذت بردن اختصاص دهید.) تعریف شما از لذت بردن از زندگی چیست و اهداف شما در این زمینه به شکلی است؟ آیا برنامه ای برای رسیدن با این هدف دارید؟ این هدف در مقایسه با اهداف دیگرتان چقدر اهمیت دارد.


خدمات عمومی :


 

می‌خواهید دنیا را به جای بهتری تبدیل کنید؟ چطور؟

نیم ساعت وقت بگذارید، به این مسائل فکر کنید و از هر گروه از انواع هدف یک یا چند هدف و آشنایی با راه های رسیدن به هدف تعیین کنید. باید مطمئن شوید این اهداف، همان چیزی هستند که خودتان واقعاً می‌خواهید نه آن چیزی که همسر، خانواده یا رئیستان می‌خواهد. سپس این اهداف را به اهداف کوتاه‌مدت یک ساله، شش ماهه و روزانه تقسیم کنید.در برنامه‌ی روزانه، کارهایی را قرار دهید که به شما در رسیدن به اهداف بلندمدت کمک کنند. علاوه بر به‌روز کردن برنامه‌ی روزانه، دائماً برنامه‌ی بلندمدت خود را نیز بررسی کرده و با توجه به تغییر اولویت‌ها در زندگی‌تان در صورت نیاز آن را اصلاح کنید. تعیین اهداف کوتاه مدت به صورت روزانه که در نهایت شما را به اهداف بلند مدتتان میرساند علاوه بر اینکه گام هایی به سوی اهداف بلند مدت تلقی میشود باعث افزایش اعتماد به نفس در شما نیز میشود.

تعیین اهداف

دسته بندی انواع اهداف بر حسب زمان



زمان و دوره دستیابی شما به هدف در زندگی خود به نوع هدفی دارد که انتخاب کرده اید، به عنوان مثال نهال گردو برای به ثمر رسیدن نیاز به هفت سال مراقبت دارد حال آن که نهال کدو پس از چند هفته به بار خواهد نشست. بعضی از اهداف به زودی قابل دستیابی می باشند و بعضی دیگر نیاز به زمان بیشتری دارند.

برای انجام این کار می توانید اهداف خود را پس از تعیین از لیست انواع هدف ، قیمت گذاری کنید و آنها را از کوچک (کم قیمت ترین)به بزرگ(پر قیمت ترین)ردیف و اولویت بندی کنید و با کنترل و مدیریت زمان به آنها برسید. مراقب این نکته باشید که باید زمان لازمبرای رسیدن به اهداف به صورت منطقی تخمین زده شود. مطمعنا بسیاری از اهداف با ارزش در زندگی نیازمند زمان زیادی هستند و اگر شما زمانی کمتر از میزانی که لازم است را برای آنها در نظر بگیرید در صورت نرسیدن به این اهداف در زمانی که تعیین کرده اید ممکن است دچار یاس و نا امیدی شوید.


به دو صورت می‌توانید اهداف خود را دسته بندی کنید



یکی بر حسب اینکه چه مدت طول خواهد کشید تا شما به اهداف خود برسید، که بر این اساس اهداف شما به سه دسته تقسیم می‌شوند:

اهداف بلند مدت بین ۲ تا ۱۰ سال

اهداف کوتاه مدت بین ۲ ماه تا ۲ سال

اهداف روزمره

اهداف بلند مدت که مدت زمان زیادی طول خواهد کشد تا شما به اهداف خود برسید، مثل رسیدن به شغل دلخواه برای یک نوجوان دبیرستانی که می‌خواهد استاد دانشگاه شود. اهداف کوتاه مدت که مدت زمانی که نیاز هست تا شما به اهداف خود برسید کمتر است، مثل هدف قبولی در کنکور امسال. دسته سوم اهداف روزمره هستند که معمولا مدت زمان کمتری طی می‌شود تا آنها برآورده شوند، مثل مطالعه کتاب ریاضی بخش اول همین امروز.
در مرحله اول انواع هدف خود را با این دسته بندی ، طبقه بندی کنید و اهداف بلند مدت ، کوتاه مدت و روزمره خود را مشخص کنید و طول زمانی هر یک را نیز یادداشت کنید. یعنی چقدر طول خواهد کشید تا شما به آن هدف برسید، یک روز ، یک سال یا ده سال.

دوم براساس مدت زمانی که برای انجام اهداف لازم است


برخی از اهداف نیازمند صرف وقت بیشتری هستند، مثلا شما برای مطالعه کتاب زیست شناسی سال سوم خود به مدت بیشتری نیاز دارید تا مطالعه یک فصل آن. برای هر روز خود ، هر هفته خود ، هر ماه خود و هر سال خود برنامه ریزی کنید. اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرید، برای رسیدن به آنها چه کارهایی را باید انجام دهید.در انجام این کارها هر سال چقدر باید پیشرفت داشته باشید، هر ماه چقدر ، هر هفته و هر روز چقدر؟ نتیجه را در برنامه روزانه ، ماهانه و سالانه خود یادداشت کنید. به این ترتیب مشاهده می‌کنید که حتی برای رسیدن به اهداف سالانه و بلند مدت خود نیز باید برنامه ریزی روزانه داشته باشید. اجزاء لازم برای رسیدن به این اهداف را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

برای انواع هدف خود تاریخ مشخص کنید.

تاریخ فرضی برای اهدافی که دقیقاً نمی دانید کی اتفاق می افتد مثل پیدا کردن شغل.

تاریخ دقیق برای اهدافی که زمان آن ها دقیقاً معلوم است مثل کنکور.


زمان اجرای هر فعالیت را به صورت مناسب انتخاب کنید



برخی فعالیتها نیاز به اوقات خاصی در شبانه روز دارند. یک مثال واضح از این دسته از فعالیتها این است که شما نمی‌توانید تمرین آواز یا موسیقی خود را برای ساعاتی از شب که معمولا سایر افراد در حال استراحت هستند برنامه ریزی کنید. در مورد سایر فعالیتها مسأله کلی حساستر و ظریفتر است. مثلا در مورد مطالعه ، تحقیقات نشان می‌دهد که ساعاتی از شبانه روز بهترین زمان برای مطالعه هستند، مثل ساعت حول و حوش ۱۰ صبح و ۲۲ نصف شب ، در این دو ساعت منحنی یادگیری بسیار بالاست. علاوه بر این ساعت حول و حوش ۳ بعد از ظهر منحنی یادگیری در پایین ترین نقطه خود قرار دارد، بنابراین زمانی مناسب برای مطالعه و تمرکز ذهن نیست.

بنابراین توجه به رعایت تناسب زمانی بسیار مهم است. شما نمی‌توانید کارهایی را که نیاز به تمرکز حواس بیشتری دارند در زمان بیداری فرزندان خانواده که در حال بازی و شلوغی هستند انجام دهید، یا زمان استراحت خود را در زمان کار و فعالیت دیگران قرار دهید.از اتلاف وقت جلوگیری کنید. ما معمولاً اوقاتی را داریم که ذره ذره هدر می‌روند، بدون آن که متوجه شویم. این اوقات را شناسایی کنید، علت آن را بدانید و به رفع آنها اقدام کنید، این وقتها صرف استراحت شما نشده‌اند. چرا که استراحت یک زمان ویژه را در برنامه ریزی زمانی شما دارد. اتلاف وقت معمولا بخاطر تأخیر، کندی عمل، بی حوصلگی و فراهم نبودن شرایط انجام فعالیت و … بوجود می‌آیند.


برنامه خود را براحتی تغییر ندهید




خیلی طبیعی است که گاه مسائلی پیش می‌آید که غیر منتظره هستند و اغلب برنامه ما را بهم می‌ریزند. در این گونه مواقع کاملا هوشیار باشید. آیا شما می‌توانید جلوی این عامل مزاحم و مختل کننده برنامه خود را بگیرید؟ آیا ارزش آن بیش از سایر فعالیتهای شماست؟ آیا شما مجبور به قبول فعالیت ناخوانده هستید؟در صورتی که اجباری در کار نباشد و یا ارزش فعالیت جدید چندان زیاد نباشد مقاومت کنید، مثل دعوت یک دوست برای صرف شام که می‌توانید آنرا به روز دیگری موکول کنید. در غیر این صورت می‌توانید یک برنامه جبرانی برای خود ردیف کنید و در اولین فرصت مشکل را جبران کنید. مثلا می‌توانید در برنامه‌های روزهای بعد کمی از اوقات تفریح خود را حذف کنید و صرف فعالیتی کنید که مجبور رها کردن آن شده‌اید.


منطقی باشید



بلند پروازی در زمینه انتخاب اهداف خیلی خوب است و اکثر افراد موفق این جسارت و بلند پروازی را دارند اما فراموش نکنید که اهداف انتخابی شما باید دستیافتنی باشند. آیا به نظر شما در عرض یک هفته میشود به یک ورزشکار حرفه ای با ظاهری قابل تحسین تبدیل شد؟واقعیت این است که شما توانای های مخصوص به خود را دارید و نمیتوانید در برخی از زمینه های خاص به اهداف بزرگ برسید. پس بهتر است اهداف خود را با توجه به امکانات، توانایی ها و زمانی ک هدر اختیار دارید تعیین کنید. انتخاب اهداف خیلی بزرگ و دور از دسترس باعث میشود بعد از مدتی شما از تلاش کردن خسته و دلسرد شوید.


نتیجه گیری


آشنایی با انواع هدف و کشف هدف زندگی باعث رشد می شود. بنابراین همین امروز وقت بگذارید و به تمام چیزهای مورد علاقه ی خود فکر کنید و اهداف خود را با تعیین زمان رسیدن به آنها مشخص کرده و برنامه ریزی نمایید.

هدف هدف گذاری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.