ماهان تیموری

هدف ما این است که کسب و کار شما را بهبود بخشیم و شما را به یک ماشین پولساز تبدیل کنیم

ماهان تیموری

هدف ما این است که کسب و کار شما را بهبود بخشیم و شما را به یک ماشین پولساز تبدیل کنیم

سریعترین راههای افزایش تمرکز

 تمرکز

 
پاسخ به این سوال که تمرکز چیست بسیار اهمیت دارد چرا که اگر در ابتدا ندانیم تمرکز چیست به هیچ وجه نمی توانیم آن را تقویت کنیم؛ به علاوه موفقیت هر انسانی به میزان قابل توجهی وابسته به تمرکز حواس او است. مطمئنا در صورت نبود این فرایند به سختی می توان کارها را با موفقیت انجام داد.

پاسخ به این سوال که تمرکز چیست ؟


تمرکز چیست؟


وقتی تمام افکار ما روی موضوع خاصی باشد مطمئنا با درصد بالاتری از موفقیت روبرو می شویم. مانند غذا خوردن که اگر تمرکز ذهن شما به موضوع دیگری غیر از غذا خوردن باشد پس از اتمام غذا اصلا از آن لذت نمی برید. بنابراین اگر روی هر کاری که در حال انجام آن  هستید تمرکز داشته باشید آن کار راحت تر و بهتر انجام می شود.

از جمله فعالیت هایی که احتیاج به تمرکز دارد و بدون تمرکز حتی یک قدم به جلو نخواهید رفت، مطالعه می باشد.ما به طور خصوصی در این مقاله به جهت اهمیت بحث تمرکز به این موضوع می پردازیم که تمرکز چیست و تعریف مناسبی از آن ارائه می دهیم.

تعریف تمرکز 

 تمرکز چیست


به فرآیند حفظ و نگهداری توجه روی یک موضوع تمرکز گفته می شود.

به عبارت دیگر تمرکز، داشتن ذهنی آرام و آسوده است. اگر ذهن شما آرام نباشد و پیوسته در نگرانی و تلاطم باشید باعث اندوه شما در زندگی می شود و شما نمی توانید بسیاری از توانمندی های خود را در زندگی به نحو احسن به کار ببرید. ذهن آشفته می تواند بر تندرستی شما هم تاثیر بگذارد و حتی ممکن است در خانواده مشکل پیدا کنید و یا در برقراری ارتباط موثر با دیگران دچار ضعف شدید شوید. ممکن است در محیط کار عملکرد مناسب و شایسته ای نداشته باشید. پس هدف اصلی از تمرکز دستیابی به ذهنی آرام است تا بتوان امور زندگی را بصورت منظم و منضبط تحت اختیار خود در آورد و هر چه بیشتر در مسیر موفقیت گام برداشت. تمرکز یک وسیله و یک روش برای رسیدن به اهداف در زندگی می باشد.

از نظر علمی ثابت شده که حداکثر زمانی که فردی می تواند روی موضوع خاصی تمرکز داشته باشد تنها ۵ ثانیه است؛ بعد از این زمان به طور ناخود آگاه ذهن به سمت موضوع دیگری تمرکز خواهد کرد که با تمرین می توان مدت داشتن تمرکز را افزایش داد. تمرین یعنی تکرار یک عمل بارها و بارها. برای افزایش تمرکز باید بر روی ذهن خود تمریناتی انجام داد.

بعضی از افراد تصور می کنند که تمرکز یعنی دست کشیدن از تفکر،  این برداشت کاملا اشتباه است. تمرکز به معنای توقف اندیشیدن نیست بلکه به معنای این است که افکار نامربوط و غیر ضروری را متوقف کنیم مثل افکاری که حواس ما را پرت می کنند (مثلا امشب شام چه بخورم؟) و همچنین افکار منفی و آزاردهنده (مثلا من آدم لایقی نیستم) حال که متوجه شدید تمرکز چیست باید در جهت افزایش آن اقدام  کنید.

شرایط لازم برای ایجاد تمرکز:


تمرکز چیست

بدون شک برای ایجاد تمرکز  شرایط خاصی نیاز است و برای بالا بردن قدرت تمرکز باید وقت بگذارید.

  • سعی کنید محیطی که می خواهید در آن تمرین تمرکز انجام دهید مرتب و تمیز باشد. محیط مرتب در ایجاد ذهن منظم تاثیر مثبت دارد و بالعکس اگر محیط اطراف شما بهم ریخته باشد تاثیر منفی روی ذهن شما خواهد داشت.
  • سکوت و آرامش محیط بویژه برای کسانی که تازه شروع به تمرین تمرکز کرده اند بسیار موثر است. در تمرین تمرکز هدف این است که آرامش را از درون خود ایجاد کنید.
  • انتخاب زمان مناسب برای تمرین تمرکز که تشخیص این زمان به خود شما بستگی دارد برخی از افراد صبح زود و بعضی اواخر شب می توانند تمرکز بیشتری داشته باشند.
  • گاهی اوقات برای افزایش تمرکز لازم است از تکنولوژی فاصله بگیرید. زندگی ماشینی امروزه نقش بسزایی در کاهش تمرکز و بهم ریختگی ذهن و اعصاب افراد دارد پس وقتی به تمرکز نیاز دارید تلفن همراهتان را خاموش کنید، از کامپیوتر فاصله بگیرید، تلویزیون را خاموش کنید و… 

تغذیه سالم، خواب کافی، انجام تمرینات مربوط به تنفس و تمرینات مدیتیشن، بازی های فکری در قالب پازل ، حل جدول، معماهای فکری و سودوکو نیز می توانند باعث افزایش تمرکز شما شوند.

دو عامل موثر در ایجاد حواس پرتی:


تمرکز چیست

عوامل درونی:

عواملی مانند یادآوری خاطرات و تجزیه و تحلیل مسائل زندگی عوامل درونی حواس پرتی محسوب می شود.


عوامل بیرونی:

عواملی مانند سرو صدا و عوامل محیطی از این دسته محسوب می شود.

  • اگر شما نتوانید توجه خود را روی مطلبی که می خوانید بگذارید دچار عدم تمرکز می شوید.

از بهترین راه های افزایش تمرکز این است که سوال طرح کنید و سوالات را جزئی تر بنویسید طوری که ذهنتان درگیر و متوجه موضوع شود و به علت ناتوانی به حذف عوامل خارجی دچار حواس پرتی با عوامل درونی که ناشی از عصبانیت شما است می شوید و ذهنتان متوجه موضوع  دیگر می شود.

در این مواقع مطالعه را رها کنید و یک لیوان آب بنوشید تا ذهنتان آرام شود و سپس در زمانی دیگر از هر چه خواندید و نخواندید در ذهنتان سوال طرح کنید که فلان  نکته چه بود یا فلان موضوع چه می گفت و تیتر ها را مطالعه کنید و سوالاتی از جنس چیست، چرا، چگونه، به چه علت و….مطرح کنید تا ذهنتان متوجه موضوع شود و بدون خواندن کتاب سعی کنید جواب سوال ها را با اطلاعات خودتان، هر چند اشتباه بدهید.

در این صورت نسبت به مطلب کنجکاو خواهید شد تا جواب صحیح آن را بدانید و سپس از روی کتاب به جواب سوال هایتان پاسخ دهید.و مواردی که جدید است و جزء سوال هایتان نبوده را به اطلاعات قبلیتان اضافه کنید.

 تمرکز یعنی عوامل حواس پرتی را به حداقل رساندن 

تمرکز چیست

  •  تمر کز یک امر نسبی می باشد و بنابر میزان کاهش و افزایش توجه هر کسی به عوامل حواس پرتی، تمرکز کاهش یا افزایش پیدا می کند و هیچ گاه شما یک میزان ثابت برای تمرکز ندارید. به محض اینکه محیط و شرایط ذهنی شما تغییر کند میزان تمرکز تغییر خواهد کرد. 
  • تمرکز یک امر اکتسابی می باشد و به هیچ وجه ذاتی نیست. در واقع استعداد بالقوه تمرکز در همه افراد وجود دارد تنها چیزی که از اهمیت برخوردار است این است که باید آن استعداد را پرورش داد تا به سرانجام رسید . با گذشت زمان و انجام تمرینات مربوط به تمرکز  این مهارت را بدست می آورید که تمام فعالیت ها  از جمله مطالعه را با تمرکز بیشتری انجام دهید.

به دلیل اهمیت بالای تمرکز در پیشبرد اهداف، گروه آموزشی ماهان تیموری در مقاله های بعدی تکنیک های مورد نیاز برای افزایش تمرکز را به طور کامل بیان خواهد کرد.

برای افزایش تمرکز چه کارهایی را بهتر است انجام دهیم

گفتن جملات مثبت

جملات مثبت

مدام جملات مثبت را برای تمرکز کردن با خود تکرار کنید و بگویید که من میتوانم روی این موضوع تمرکز کنم. هیچگاه در این زمینه منفی بافی نکنید، زیرا منفی بافی در شما باور منفی ایجاد خواهد کرد و شما هیچگاه نمیتونید تمرکز کنید.

انتخاب مکان مناسب

مکان مناسب

محیطی که در آن کار میکنید باید کاملا آرام و دلنشین باشد و شما با کار کردن در آن محیط احساس خوبی داشته باشید. هرگاه خواستید کار خاصی را انجام دهید که نیاز به تمرکز داشته باشد، حتما جای خاصی را به آن اختصاص دهید که شما در آن محیط بیشتر احساس راحتی میکنید. بنده خودم گوشه ای از اتاق خودم رو به عنوان اتاقک مطالعه در نظر گرفتم و در آنجا از تمامی چیزهایی که به من آرامش میدهد استفاده کردم. از جمله رنگ اونجا، شکل پرده ها و وسایلی که روی میزم قرار دادم

تمرین تمرکز

تمرکز

وقتی میخواین روی موضوعی تمرکز کنید به این شکل نیست که شما نیت کنید و بعدش همه چی خودش درست بشه . شما باید برای اینکار خودتون نیز اقداماتی رو انجام بدید. برای اینکار افکار حاشیه ای رو از خود دور کنید و اجازه ندید وارد ذهنتون بشن. سعی کنید که به هرچیزی که میخواین فکر کنید پیرامون همین موضوع مورد بحث باشه و ذهن خودتون رو منحرف نکنید.

برنامه ریزی و مدیریت زمان

برنامه ریزی

برنامه ریزی علاوه بر اینکه باعث میشه همه چی روی نظم خاصی انجام بشه ، از طرفی موجب میشه استرس شما کمتر شده و راحتتر بتونید تمرکز کنید. مدیریت زمان کارها در کنار برنامه ریزی رشد چشمگیری در افزایش تمرکز شما خواهد داشت.

شناخت پیک کاری

پیک کاری

هر فردی پیک کاری منحصر به فرد خود را دارد. پیک کاری چیست؟؟ پیک کاری در واقع همان ساعاتی است که شما بیشترین انرژی را دارید و در نتیجه میتونید بیشترین بازدهی رو از خود خلق کنید، یکسری عصرها ، یکسری اول صبح و یکسری ها آخر شب بیشترین بیشترین انرژی رو دارن. سعی کنید کارهای مهمی که نیاز به تمرکز بالایی دارند رو در این ساعات انجام دهید.

تمرینات بدنی

ورزش کردن

با انجام ورزش های مناسب و همچنین غذای مناسب جسم و ذهن خود را با هم هماهنگ کنید. با انجام تمرینات مناسب و همچنین تغذیه مناسب وجود خود را در بهترین وضعیت ممکن قرار دهید. در اینجا خواب مناسب نیز باید رعایت شود. باید به میزانی که بدن شما به خواب نیاز دارد اینکار را انجام دهید. زیرا کم خوابی خودش عاملی است که تمرکز شما را به میزان بسیار زیادی از بین میبرد.

حال هنوز با خود میپرسید تمرکز چیست ؟؟ تمرکز همین انجام اصول بالاست تا بتوانید خود را در بالاترین سطح ممکن قرار دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.