ماهان تیموری

هدف ما این است که کسب و کار شما را بهبود بخشیم و شما را به یک ماشین پولساز تبدیل کنیم

ماهان تیموری

هدف ما این است که کسب و کار شما را بهبود بخشیم و شما را به یک ماشین پولساز تبدیل کنیم

بهترین تکنیک های افزایش انضباط شخصی

 

مفهوم انضباط شخصی چیست؟ به گفته‌ی آلبرت هابرد مفهوم انضباط شخصی ، توانایی انجام کارهایی است که باید در وقت مناسب انجام دهید و مدیریت زمان را به کار ببرید، چه آن کارهایی را که دوست دارید، چه نه. درواقع انضباط شخصی به فرد گوشزد می‌کند که تو موظفی کارهایی را در راستای رسیدن به اهدافت انجام دهی، چه آن کارها را دوست داشته باشی، چه نداشته باشی.

مفهوم انضباط شخصی چیست؟


مفهوم انضباط شخصی


انضباط شخصی مجموعه  رفتارهایی است که فرد برای خود معین می کند و از آن تحت هر شرایطی پیروی می کند تا به هدف خاصی که در ذهن دارد برسد. با انضباط شخصی، بدون تلاش فراوان، می توانید راندمان خود را افزایش دهید. اگر اصول انضباط شخصی را درست به کار بگیرید در زندگی خود پیشرفت خواهید کرد و لذت بیشتری می برید.

معمولاً افراد دوست دارند بیشتر بخوابند و دیرتر بیدار شوند. برای این افراد که تقریباً ۸۰ درصد افراد را تشکیل می‌دهند، بیدار شدن صبح زود قبل از طلوع آفتاب در حد مرگ سخت و دشوار است.

طبق بررسی‌هایی که کرده‌ایم حتی همین افراد درصورتی‌ که تحت شرایطی خاص قرار بگیرند، می‌توانند بر این مقاومت غلبه کنند و صبح زود از خواب بیدار شوند.

مثلاً اگر به این افراد بگوییم: فردا ساعت ۶ صبح فلان جا باش تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به تو بدهیم، سعی می‌کند به هر طریقی شده خود را در همان زمان به آنجا برساند.

تغییرات


چه چیزی تغییر کرد؟

آیا این شخص همان کسی نیست که به‌قول‌ معروف لنگ ظهر بیدار می‌شد؟

چرا همان شخص است اما اولویت‌های او تغییر کرده است؛ یعنی چه؟

یعنی این شخص تا قبل از این پیشنهاد خوب و سودی که با زود بیدار شدن می‌برد، انگیزه‌ای برای صبح زود بیدار شدن نداشت اما، بعد از این پیشنهاد وقتی می‌داند سود بزرگی نصیبش خواهد شد اولویتش را تغییر می‌دهد و به هر نحوی خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد.

انضباط شخصی چیست اهمیت انضباط شخصی

بنابراین درک مفهوم انضباط شخصی  کار دشواری است و زمانی که به ارزش داشتن مفهوم انضباط شخصی پی می‌بریم، اولویت‌هایمان تغییر می‌کند.

 درواقع می‌خواهم بگویم: می‌توانید با تغییر دیدگاهتان به موضوعی، عملکردتان را نسبت به آن تغییر دهید.


اهمیت داشتن انضباط شخصی در زندگی 


مفهوم انضباط شخصی


داشتن انضباط شخصی نه تنها افکار شما، بلکه افکار و  رفتار دیگران در قبال شما را نیز دگرگون می‌کند.


وقتی منضبط تر هستید، موقرتر، خوش برخوردتر و قابل اعتماد تر به نظر می رسید.


انضباط، تقریبا تمام جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر فروشنده باشید، فروشتان، اگر کارمند باشید بهره وری اتان و اگر کارآفرین باشید، بازدهی کسب و کار شما افزایش می یابد.

 

اهمیت داشتن مفهوم انضباط شخصی  زمانی بسیار قابل‌ درک می‌شود که تصمیم گرفته‌اید کارهای بزرگی انجام دهید.

فردی که هدفی در زندگی ندارد و در روزمرگی گرفتارشده و نمی داند هدف از زندگی چیست هیچ اهمیتی برای داشتن نظم شخصی قائل نخواهد بود.

این در صورتی است که یک انسان هدفمند می‌داند بدون درک مفهوم انضباط شخصی نمی‌توان به موفقیت رسید.

انضباط شخصی در تمام زمینه‌های زندگی الزامی است. این را کسانی که اهداف بزرگی دارند، بهتر درک می‌کنند.

به گفته‌ی برایان تریسی : مفهوم انضباط شخصی پلی است بین هدف و دستاورد. درواقع بدون داشتن برنامه‌ای مشخص برای رسیدن به اهداف، هیچ موفقیتی در کار نخواهد بود.


انضباط شخصی برای چه کسانی ضروری است؟


مفهوم انضباط شخصی

۱- افرادی که کمبود وقت دارند.

۲- افرادی که می خواهند کارهای مهم انجام دهند.

۳- داوطلبان کنکور در تمام مقاطع


 تمرین انضباط شخصی



با تهیه ی یک لیست، تمرین انضباط شخصی رو شروع کنید. یک کاغذ بردارید و کارهایی را که در آن روز باید انجام دهید بنویسید. بهترین زمان برای تهیه این لیست شب قبل از خواب است که برای فردا برنامه ریزی کنید. ضمیر ناخودآگاه روی برنامه های شما کار می کند و اغلب روز بعد با ایده های عالی از خواب بیدار می شوید. این ایده ها نقشه های شما برای انجام کارهای روزمره شما می شود.

اگر کارهای خود را قبل از شروع بنویسید، به شما کمک می کند که روی زندگی کنترل داشته باشید و سریع تر به اهداف خود برسید.

باید لیستی از بایدها و نبایدها تهیه کنید و روی آن کار کنید و بر اساس اولویت بندی به انجام کارهای لیست شده ی خود بپردازید.


برنامه روزانه برای دستیابی به انضباط شخصی


مفهوم انضباط شخصی



زمان بیدار شدن از خواب

فعالیت های زمان بیداری

فعالیت بدنی، تمرکز روی تنفس و مدیتیشن

تشکر، تصدیق، و تائید

انجام حداقل یکی از فعالت های روزانه

انجام فعالیتی به منظور نزدیکتر کردن شما به هدفتان

گذراندن وقتی در کنار خانواده و کسانیکه دوستشان می دارید

مطالعه

وقت آزاد

گزارش اتفاقات روزانه

قدردانی و سپاس

چند راهکار برای ایجاد انضباط شخصی

با مفهوم و اهمیت انضباط شخصی آشنا شدید. در ادامه چند راهکار ساده و خلاصه جهت ایجاد و افزایش انضباط شخصی ارائه شده است.

اهدافتان چقدر برای شما ارزش دارد



اگر شما دلایل محکمی برای اهدافتان پیدا کنید و به آنها اهمیت بدهید . انگیزه شما به حدی قوی خواهد شد که اقدامات لازم برای رسیدن به اهدافتان را انجام خواهید داد. برای مثال زمانی که تصمیم میگیرید برای داشتن اندامی مناسبتر مصرف شکر را قطع کنید. اگر به اهمیت داشتن اندامی زیبا و سالم فکر کنید دیگر در مصرف شکر دچار عدم انضباط نمی شوید و قادر خواهید بود که به صورت منظم مصرف شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

اهدافی کوچک و قابل دسترس را برای خود تعیین کنید.


این یک تمرین واقعا موثر است. شما در کنار  اهداف کلی و مهم در زندگی خود میتوانید اهدافی کوتاه مدت و در دسترس را نیز برای خود تعیین کرده و سپس تلاش کنید که به این اهداف برسید. برای مثال اگر شما قصد دارید که دست به نوشتن کتابی مهم و پر فروش بزنید. می توانید ابتدا با خود قرار بگذارید که هفته ای یک مقاله مفید و جذاب بنویسید. سپس برای این هدف کوچکتر خود تلاش کنید. با دستیابی به این هدف نظم و انضباط شخصی شما برای رسیدن به اهداف بزرگتر بیشتر می شود. میتوان گفت که رسیدن به هدف کوچک باعث افزایش اعتماد به نفس شما برای رسیدن به اهداف بزرگتر نیز می شود

وقت خود را با دوستان با انضباطتان بگذرانید


اگر وقت خود را در کنار دوستانی با انضباط بگذارانید خواه یا نا خواه رفتار آنها در شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. ممکن است بعد از مدتی بدون اینکه خودتان نیز متوجه شوید، انسان با انضباط تری خواهید شد. دوستان شما که این خصوصیت راداشته باشند افراد مثبتی هستند چرا که انها اهمیت انضباط شخصی را درک کرده و سعی می کنند که به آن دسترسی پیدا کنند. شما در چنین گروهی انگیزه و دلگرمی بسیار زیادی برای رسیدن به شادی و موفقیت با استفاده از انضباط شخصی به دست می آورید.

همه چیز در ذهن شما است.


ذهن شما جایی است که تکلیف شما برای موفقیت یا عدم موفقیت در رسیدن به اهدافتان مشخص می شود. پس بهتر است مراقب دنیای بزرگی که در ذهن خود دارید، باشید. ذهن شما باید در معرض پیامهای مثبت قرار داشته باشد. مراقب باشید که چه چیز هایی می خوانید و چه چیز هایی می بینید. پس از خواندن، دیدن، شنیدن چیزایی که باعث انتقال پیام های منفی به ذهن شما می شود، خودداری کنید. به دنبال چیزهایی باشید که پیامهایی انگیزشی و الهام بخش را به ذهن شما میفرستند پیامهای مثبتی که در نهایت باعث افزایش انضباط شخصی شما در راه رسیدن به اهدافتان می شود.

فکر کردن کافی است، زمان اقدام فرا رسیده


مواردی مانند موارد بالا به شما کمک خواهد کرد، که انضباط شخصی را در زندگی خود ایجاد کنید اما واقعیت این است که تا زمانی که شما اقدام نکرده و شروع به کار نکید هیچ چیزی اتفاق نیافتاده است. این شروع به کار و اقدامات عملی است که رویا های شما را تبدیل به واقعیت های ملموس میکند. آنچه را که واقعا می خواهید و دلایل این خواسته را یادداشیت کنید. حال زمان آن فرا رسیده که شروع به برداشتن گام های عملی در راستای رسیدن به این اهداف کنید. در آغاز راه با سختی هایی مواجه خواهید شد اما این نکته را فراموش نکنید که با انضباط شخصی و عادت کردن به انجام کارهای لازم بعد از مدتی این سختی برای شما تبدیل به آسانی خواهد شد.

نتیجه گیری 

مفهوم انضباط شخصی را نه به خاطر یک قانون مهم موفقیت بلکه به خاطر تأثیر مثبتی که روی شخصیتتان می‌گذارد، یاد بگیرید و در زندگی بکار ببرید.

در ادامه ی مقالات مربوط به انضباط شخصی، بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه منظم باشیم  ضررهای نداشتن انضباط شخصی،

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.